Uitzendbureau starten? Vier cruciale onderdelen!

30 maart 2016

Je weet het zeker; je gaat je eigen uitzendbureau starten. Natuurlijk heb je al nagedacht over de branche waar je in wilt starten, maar wat zijn nu de cruciale zaken waar je zeker rekening mee moet houden? In dit artikel beschrijf ik de belangrijkste zaken om rekening mee te houden bij het starten van een uitzendbureau. 

De Rabobank verwacht een volumegroei van ongeveer 5% voor de uitzendmarkt in 2016. Er is dus voldoende concurrentie die je in de gaten moet houden. Daarnaast gaf de ABU aan dat het aantal uitzenduren in periode twee met 9% toegenomen is en de omzet met 10% gestegen is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toch kan het starten van een uitzendbureau soms duur en risicovol zijn. Dus hoe begin je?

Voorfinanciering

Let’s face it: om te starten heb je geld nodig. Voordat je kunt beginnen heb je een redelijk groot startkapitaal nodig. Voor ondernemers die een uitzendbureau willen starten kan deze voorfinanciering een knelpunt zijn. Tussen het moment van starten met je uitzendbureau en het daadwerkelijk uitzenden van je medewerkers kan soms wel maanden tussen zitten.

De meeste uitzendkrachten krijgen daarnaast meestal de week nadat ze gewerkt hebben hun loon. De inlener van uitzendkrachten heeft echter meestal een betalingstermijn van tussen de 15 en 60 dagen. Houdt er dus rekening mee dat je als uitzendbureau het loon van ongeveer zes weken voor moet financieren. Daarnaast moet je, als je kiest voor zelf verlonen, investeren in automatisering, certificering en cao. Daar ga ik nu verder op in.

Automatisering zelf regelen of backoffice?

Software is een van de eerste aspecten die je moet regelen. Interne processen, zoals het zoeken en screenen van kandidaten worden tegenwoordig verder gedigitaliseerd. Ook het beheren van medewerkers, gewerkte uren en salarisadministratie kun je allemaal digitaal regelen.

Administratie

Als je op zoek gaat naar de juiste software kom je er al snel achter dat er veel uitzendsoftware te vinden is in de markt. Het implementeren van dit soort ICT-systemen kan een hele dure investering zijn. Je kunt er ook voor kiezen om al deze zaken uit te besteden aan een payroll organisatie. Je maakt dan gebruik van hun backoffice. Urenregistratie, salarisadministratie en contracten worden via het backoffice van deze bedrijven gedaan.

Certificering en CAO

Wanneer je zelf de verloning wilt regelen binnen je uitzendbureau, is het van belang dat je kiest voor een CAO. In Nederland zijn er twee CAO’s die door de uitzendbranche gehanteerd worden. De hoofdlijnen van deze CAO’s zijn hetzelfde. Toch zijn er enkele verschillen waar je rekening mee kunt houden:

  • De ABU CAO (Algemene Bond Uitzendondernemingen).
    Is een grote brancheorganisatie waar uitzendbureaus lid van kunnen worden. De ABU is een branchevereniging met algemene doelstellingen en heeft een aantal grote leden in haar bestand.
  • De NBBU CAO.
    Het NBBU is in 1994 opgericht met als doel specifiek de belangen van uitzendondernemingen in het midden- en kleinbedrijf te behartigen, op sociaal, economisch en arbeidsvoorwaardenterrein. Het NBBU-cao biedt veel flexibiliteit.

Voor kleine bureaus is de NBBU de meest logische keus omdat dit lidmaatschap het goedkoopste is. Om hiervan lid te worden moet je echter wel beschikken over de NEN 4400-1 certificering. Als uitzendbureau is het tegenwoordig dan ook bijna een must om de NEN 4400-1 certificering te hebben. Dit kan echter een grote kostenpost zijn voor kleine uitzendbureaus. Door periodieke controles, accountancykosten en lidmaatschap van de ABU of NBBU kun je al snel tussen de €5.000 en €8.000 euro kwijt zijn.

Wet- en regelgeving

Als startende ondernemer moet je altijd rekening houden met de juiste wet- en regelgeving. Vanaf 2015 is er veel veranderd in de wet- en regelgeving voor werkgevers. Specifiek zijn er veranderingen door aanpassingen in uitzend-cao’s en door de komst van de nieuwe wet Werk en Zekerheid. Zorg er dus voor dat je hiervan volledig op de hoogte bent. De uitgebreide versie van wat wet Werk en Zekerheid inhoudt vind je alvast hier.

Van start

Al met al is het spannend om je eigen uitzendbureau te starten. Je kunt er voor kiezen om alles zelf te regelen. Dit vereist veel tijd, inzet en geld. Een andere mogelijkheid is dat je gebruik maakt van een backoffice. Een payrollbureau neemt dan de grootste risico’s over. Wettelijk neemt het payrollbureau het ziekterisico, verzuimbegeleiding en loodadministratie over omdat zij werkgever worden.

Onder bepaalde voorwaarden kan een payroll organisatie de voorfinanciering voor haar rekening nemen. Hierdoor is een groot werkkapitaal niet langer noodzakelijk. Ook hoef je geen grote investeringen in automatisering te doen omdat dit ook binnen het backoffice geregeld wordt. Een goed payrollbedrijf is minimaal NEN-4100-1 gecertificeerd, je werkt als uitzendbureau dan automatisch mee aan de strengste wet- en regelgeving. Daarnaast val je automatisch onder de cao die zij hanteren. Hierdoor kun je veel tijd en geld besparen en kunt jij je bezig houden met waar je goed in bent; het verbinden van kandidaten en werkgevers!

Een voorbeeld van een payroll bedrijf wat je hiermee kan helpen is HSU.nl. Ben je benieuwd wat ze precies voor je kunnen betekenen?

eelco_wirds

Eelco Wirds

Payroll specialist
Telefoon: 088-53 63 300